Nog meer vulkaan, dit keer een uitbarstende!

11 december 2009 - Kagoshima, Japan

Lieve allemaal,

Nog even een berichtje vanuit het bijna zuidelijkste puntje van Japans `vaste land`, voordat we verder reizen naar Nagasaki.

Woensdag regende het helaas (vooral voor Wouter), waardoor we geen wandeling rond de vulkaan Aso konden maken. Extra geluk dat we de vulkaan met zulk zonnig weer hebben kunnen bewonderen! Lekker uitgeslapen en met de trein naar Kumamoto, ik had namelijk wel zin om te shoppen. De regen maakte het toch minder leuk, dus lekker droog door de winkel arcades gelopen. Lekker gelunched, maar niks gekocht. Wouter heeft wel ontdekt dat Apple spullen hier goedkoper zijn, gevaarlijk! @ Oma: Wouter weet dus al waar hij zijn sinterklaas geld aan gaat besteden. De treinreis terug naar Aso ging helaas wat minder soepel dan we gewend zijn van JR (japan railways); op het overstap-station hebben we 1 uur en 15 min moeten wachten!!! Het was hoogstwaarschijnlijk geen vertraging, want alle Japannertjes zaten heel geduldig te wachten. Eindelijk thuisgekomen was het te laat om pannekoeken te bakken (Wouters lekkere plan), dus een super snelle hap gegeten bij een soort supermarkt restaurant.

Donderdag weer afscheid genomen van het super mooie nieuwe hostel in Aso, nadat Wouter nog snel een deel van een samurai pak had aangehad, en met de trein richting het zuiden van Kyushu; Kagoshima. Dit keer ging het weer bijna mis met de trein; we hadden niet begrepen dat we over moesten stappen, maar gelukkig waarschuwde de schoonmaakster ons op tijd en konden we snel de trein uitspringen (niks vergeten) en de trein aan de overkant van het perron weer in springen. Super luxe shinkansen! Ingecheckt bij ons supergoedkope (en achteraf ontdekt ook behoorlijk vieze) dormitory hostel en weer met de trein, dit keer nog wat zuidelijker naar Ibusuki. Aangezien het weer een regenachtige dag was, hadden we besloten om te gaan relaxen in een soort spa met een bad van lava-zand en een onsen (hotspring).  Wouter twijfelde nog even, maar is toch meegegaan. Aparte ervaring: we moesten een kimono aan zonder iets eronder en met een paraplu naar het strand lopen, om vervolgens ingegraven te worden in heet zwart lava zand. Net als vroeger op het strand, maar dan een stuk warmer! Het voorschrift was 10 min blijven liggen, maar al snel begonnen onze ruggen en kuiten behoorlijk te gloeien. Weer terug naar binnen, afdouchen, van top tot teen inzepen en wassen en relaxen in de onsen en/of sauna. Ik ging voor het eerste, Wouter voor het laatste. Wouter kende de badder-gewoontes van de Japanners alleen nog niet en had het koude waterbad over het hoofd gezien, dus kwam bezweet in plaats van ontspannen naar buiten. `s Avonds lekker westers gegeten in restaurant Joyfull, weer een typisch voorbeeld van een super snel en goedkoop restaurant. Die Japanners kokkerellen echt in 5 min en schranzen het net zo snel naar binnen, niet te geloven! Nog een wasmachine gedraaid (of eigenlijk 2, want koud wassen wat hier de gewoonte is werkt voor geen meter) en allebei naar onze dormitory gegaan. Samen slapen is toch een stuk gezellliger!

Vandaag gelukkig een zonnige dag, dus met de boot naar het vlakbij gelegen eiland Sakurajima om de actieve vulkaan te bekijken. Het eiland was groter dan we dachten, waardoor de vulkaan bewandelen geen optie was. Wouter was in het begin een beetje teleurgesteld, maar dat trok al snel bij toen de vulkaan begon te roken enzo; een uitbarsting!!! De 651e van dit jaar:) Lekker van het zonnetje genoten, gewandeld langs de lava-route vlakbij de kust, het visitor centre bezocht en voldaan weer terug gevaren naar Kagoshima om de middag af te sluiten met een lekker kopje koffie en een gebakje. Vanavond weer eten bij Joyfull (beviel wel en ze hebben een gigantische westerse/oosterse menukaart) en morgen met de trein naar Nagasaki.

Veel liefs!

Ps: aan de lengte van het verhaal is wel duidelijk te merken dat we gratis internet hebben haha

1. Lisanne:
    11 december 2009
    Klinkt goed hoor!!! Wel jammer dat het weer niet zo mee zit....
    Heel veel plezier nog!!

Liefs
  2. Christina:
    11 december 2009
    Wat een leuk verhaal weer...en wat een mooie foto's van die vulkaan!!! heel veel plezier nog daar!
    xx
  3. frederique:
    Hoi Mek en Wouter ,

Mek, eindelijk weer een reactie van je zusje.
    Heb je mailtjes enzo wel gehad hoor.
    Heb eindelijk ook alle verhaaltjes gelezen, maar zo te zien hebben jullie het ook erg naar je zin.
    In Den Haag is een nieuwe Sushi bar geopend met all you can eat sushi.
    Ben ik voordat ik wegging nog met Jacqueline en Simon geweest.
    Daar kan jij nog eindelijk ook alle vis dingen bestellen.
    Heb je toch altijd al gezegd dat vis super lekker is.
    Zo zie je maar weer waar een reisje Japan al niet goed voor is.
    Hier in Shanghai is ook alles goed.
    Is echt een super stad.
    Iedereen is super aardig en ben nu druk met het zoeken van een huisje.
    Houd je op de hoogte en ook heel veel lieve groetjes aan wouter.
    Een I phone kopen staat ook om mijn lijstje en die zijn echt super goedkoop. (wel nep, maar dat zie je echt niet)

Liefs en geniet er nog lekker van!

Dikke kus Frederique
  4. Liesbeth:
    Hey Mechteld!

Wouw, een vulkaanuitbarsting! Cool om te zien hoor! Die hotspring moest ook een ervaring zijn! Veel plezier nog en de groetjes! We missen je!

Groetjes,
    Liesbeth
  5. Roald:
    12 december 2009
    Heej! Recepten die mee gaan? Super! Misschien een beetje puzzelen en ontcijferen, maar met z'n 3en komen we er vast wel uit ;-)
    Wel gaaf om zo'n vulkaan ook nog actief te zien lijkt mij. En die JR pas heeft inmiddels zijn voordelen ook al wel bewezen dacht ik zo :)
    Veel plezier daar verder in Nagasaki. Dejima is zeker mooi om ook te bekijken. Dan krijg je een beetje een idee wat voor invloed Nederland nog gehad heeft op Japan.

Groetjes, Roald
  6. mark:
    12 december 2009
    Hey jongens,

Cool zeg dat ingraven in het zand, leek mij en aniek ook echt super mooie ervaring! Gaan jullie btw nog naar Yakushima? Schijnt ook echt mooi eilandje te zijn met veel oerwoud en wandelmogelijkheden ;-).

Heel veel plezier en tot in tokyo!

Groetjes,

Mark, die geen gratis internet heeft haha