Rokende stinkende vulkanen zijn TOF!

8 december 2009 - Aso, Japan

`t is alweer een tijdje geleden dat er een berichtje is gepost en inmiddels zijn we ook alweer ruim 600 km verderop gestrand met dank aan de geweldige treindienst hier in Japan. Nog geen enkele keer vertraging gehad (met vertraging bedoel ik een reisverlenging van meer dan 15 seconden). Echt vet op tijd dus :D

We zullen beginnen bij het begin oftewel het eind van het vorige verhaaltje :) hopelijk wordt het niet te lang zodat eenieder met plezier kan lezen [ahum toen ik klaar was typen bedacht ik dat deze zin eigenlijk niet meer in dit verhaald thuishoorde... ;)] Speciaal voor Christian zullen we ook weer wat foto`s online zetten, zodat het niet te veel foto`s in 1x worden ;)

We zijn naar takamatsu geweest, we hebben daar een mooie tuin bekeken, we zijn naar een soort openlucht museum geweest in Yashima. ERG gaaf om allemaal verzamelde gebouwen van het eiland shikoku te zien op 1 plek!!! Ruim 2 uur rondgelopen in het extreem rustige maar gave park.

Na dit geweldige avontuur met de lokale JR-boemeltrein (JR=japan railways) zijn we na nog een kopje koffie bij het Comfort Hotel te hebben weggeat (GRATIS!!)  lekker gaan slapen om de volgende dag nog even de tuin in okayama te bekijken. Hier bleek hoe dom sommige Japanners zijn ;)  We gaven iemand 5000 Yen, aangezien we 700 moesten betalen. Krijgen we 9300 Yen terug... Aangezien we natuurlijk op budget vakantie zijn lekker argeloos doorgelopen en na ongeveer 3 minuten kwam er een hijgende, buiten adem zijnde japanner op ons af met de zin `money ...hijhijhijhkjigjousng ..back` of iets in die trend. Toch maar even teruggelopen en toen bleek er een foutje te zijn met het wisselgeld (dat wisten wij al ;))

De dag erna naar de stad met de twijfelachtige eer om als eerste een atoombom te ontvangen. Erg indrukwekkend om te zien en sloot mooi aan bij het vak Radiation Protection op de UT. In Hiroshima hebben ze overigens ook erg lekkere okinomiyaki!! En speciaal voor Roald: we hebben een recept! (welliswaar in het Japans, maar toch.. )

De andere dag in Hiroshima hebben we supermarkt-sushi en lekkere soep (voor Mechteld) gegeten (kostte ongeveer 40 minuten en 3 supermarkten om die ene soort soep te vinden die zo lekker was). De allerlaatste dag hebben we zelf "gekookt". lees: pizzabroodjes met sla klaargemaakt. Dit kon uiteraard allemaal in het hostel :)  (J Hoppers, Hiroshima)

Owja.. activiteiten. De eerste dag waren we dus naar de Hiroshima-bomb-site geweest. De 2e dag zijn we met de boemeltrein (Sanyo lijn), na een ongelofelijk lange uitslaapochtend, naar Iwakuni geweest. Hier hebben ze een houten brug gebouwd met als frappant detail dat het geld kostte om over de brug te lopen... Uiteraard zag ons getrainde Hollandse oog de 2e brug (max. 100m verderop) liggen, die gratis was. Hier dan maar overheen gelopen en een paar fotos gemaakt. Tevens nog afgezet om 5 slangen te zien en na een wandeling door een uitermate lelijk stadspark weer op weg naar huis/ station. Dit keer niet de bus gepakt (heenweg wel), maar met zonder kaart en met dank aan iphone + de weinige japanners met gratis wifi spot toch bij het station gekomen... 6 km lopen door kleine straatjes,dijkweggetjes en spoorbruggen.

De dag erna zijn we naar een van de beroemste shrines van Japan geweest, een hekwerk in het water!! (zie fotos) Dit hekwerk was niet al te boeiend, maar wat wel erg leuk was was het eiland wat erbij hoorde!! Hier heerlijke oesters gegeten, rijstkoekjes gegeten en last but not least een fantastische wandeling gemaakt!! 530 meter stijl omhoog via trappetjes (en in het zonnetje!!) om daar vervolgens van een heel mooi uitzicht te genieten.. Geen wolkje aan de lucht, maar we kwamen nog wel studiereis mensen tegen!! Esther en Eddy waren namelijk ook op het topje van deze berg (of eigenlijk moet ik heuvel zeggen...). Terugreis..wandeling..veerboot..trein..eten..hostel.. einde van deze dag.

Hiroshima achter ons gelaten gingen we naar Aso toe! Lekker chillen in de JR-super-trein (ook wel shinkansen genoemd) vlogen we zowat over het spoor naar Hakata, Komomoto en tot slot Aso. Zoals ook wel op de twitter genoemd (@wouterpotters) zijn we hier in het mooiste en nieuwste hostel van Japan beland. 200 meter vanaf het station ligt Aso Base Backpackers!! (zie google) Goedkoop en het ruikt hier overal naar vers hout en verse tatami mat. Echt erg mooi!! Tot zover de reclame en verder naar de Mount Aso (berg en vulkaan in 1). Meteen na onze treinreis zijn we namelijk met een korte tussenstop in het hostel (5 minuten) naar de bus gerend om de vulkaan op te kunnen. Het is erg streng gesteld met de voorschriften, dus bij een verkeerde wind, regen of bewolking mag je de vulkaan niet op (iets met giftig SO2 gas), maar we waren erg fortuinlijk met de afwezigheid van wolken, een heftig brandende zon en een geweldig briesje dat de giftige gassen de goede kant op blies :D Uitzonderlijk volgens de hostelmensen hier :) Voor verder commentaar over de vulkaan verwijs ik naar de foto`s en de titel van deze reisupdate.

Bedankt voor je leesgeduld!! Volgende update volgt later weer..

1. Sanne:
    8 december 2009
    Leuk leuk leuk! Goede verhalen zeg!

Fijn dat het OV daar goed werkt (wel nog steeds van die aanduwmensen of dat niet?). Foto's zijn ook gaaf. En ik moest even studeren op het woord: weggeat. (Dacht even dat het een raar soort geit was. Don't ask why... ;-))

Veel plezier nog!

Knuffel, Sanne
  2. Marjolein:
    8 december 2009
    Haha mooie pyjama's hoor!
    En hoe was de vis mechteld?
    Veel plezier! Liefs uit Enschede, Marjolein
  3. Noëlle:
    Ha vakantiegangers,

Ha,ha, wat een leuke pyama's!! Mag je die niet mee nemen?'t Lijkt mij wel wat!? Die vulkanen vond ik wat minder! Jullie kijken wel uit he? Geen gekke dingen doen? Ik wil jullie weer heel terug zien 16 januari! Lieverds, geniet van ALLES en tot mails, skypes!!

Veel liefs, Noëlle
  4. Marleen:
    9 december 2009
    Hey Mechteld en Wouter,
    Wat een kilometers leggen jullie af, lekker treinen en superveel zien en doen!
    Hier in NL zijn de pepernoten inmiddels vervangen door kerstbomen ;)
    Veel reis-plezier met zn 2en,
    groetjes Marleen
  5. Marloes:
    10 december 2009
    Lieve Mec en Wouter,

Jullie zijn weer allemaal leuke dingen aan het doen. Ik zie het al. Ben weer onder de indruk van de verhalen en foto's, maar mev je moet ze ook maar weer snel mondelinge komen toelichten hoor.

Liefs en een dikke kus