Laatste stad in Kyushu; Nagasaki

14 december 2009 - Nagasaki, Japan

Lieve allemaal,

De tijd vliegt, we zijn al meer dan 2 weken aan het rondreizen door Japan! De afgelopen 3 dagen hebben we doorgebracht in Nagasaki, een stad die wordt omringd door 3 bergen en de zee. Vooral vandaag en eergister was het erg zonnig!

Na aankomst op het treinstation naar ons hostel Akari gelopen, spullen gedropt en met de tram naar het Peace Park; park ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de atoombom die 9 augustus 1945 is gevallen. Heel anders dan Hiroshima (o.a. veel meer betrokkenheid van andere landen), maar weer erg indrukwekkend om te zien. Ook het museum (vlakbij het hypocentrum van de bom) was erg informatief en confronterend, vooral de foto`s van halfverbrande mensen enzovoorts. Na het inchecken en thee drinken uitgebreid gegeten bij een buffetrestaurant waar je voor 1000 yen (ongeveer 8 euro) 90 minuten onbeperkt kan eten. Voldoende keus, best lekker eten en vooral veel vermaak met al die schranzende Japanners. Ze zijn normaal heel rustig en geduldig, maar bij het buffet (dat overigens continu werd aangevuld) stonden ze als een gek te dringen.

De volgende dag weer eens lekker uitgeslapen en naar Dejima, Glover Garden en de Hollander Slope geweest. Erg indrukwekkend om te zien hoeveel invloed de Nederlanders in Nagasaki hebben gehad! Dejima was vroeger een klein handels-eilandje dat door een poort werd afgesloten van Nagasaki en dus de rest van Japan. De Nederlanders kwamen hier om handel te drijven en bleven meestal een paar maanden. Tijdens deze handelsperiode hebben de Japanners veel westerse kennis opgedaan; denk bijvoorbeeld aan Siebold en Dutch Learning. Inmiddels is de stad om het eilandje heengegroeid, maar ze zijn druk bezig met opgraven, restaureren en herbouwen.

Glover Garden is een ander stukje westerse wereld. Nadat Japan zich openstelde voor de rest van de wereld is de Schot Glover naar Nagasaki verhuisd en heeft daar een groot westers huis gebouwd, gevolgd door vele anderen. Glover Garden is dus een park met veel groen en oude huizen.

Tot slot de Hollander Slope: saai!!! Wat huizen, maar we konden niet ontdekken wat er nou zo speciaal aan was... Ons zelf verwend op een heerlijk kopje koffie/warme choco (het was immers begonnen met regenen) en `s avonds sushi gegeten bij een super drukke tent.

Vandaag een rustig dagje: de treinen naar Tokyo gereserveerd (totaal zo`n 500 minuten reizen, 2 overstaps), door een shoppingmall gesjokt, lekker gelunched bij een Italiaan, temple road bewandeld (een straat met vele tempels), de berg beklommen voor een mooi uitzicht over Nagasaki (de stad, haven en bergen) en teruggelopen via een hele oude begraafplaats, door china town gelopen (viel nogal tegen, heel klein en alleen maar zooi) en `s avonds lekker gegeten bij Za-Watami, de keten die mij erg goed bevalt! Wouter heeft voor het eerst een typisch Japanse stoofpot gegeten, jammie!

Het hostel beviel trouwens weer erg goed: ruime kamer met een echt bed, eigen badkamer en toilet en een pas gerenoveerde huiskamer. En dat vlak bij een winkelgebied, een berg en vele tempels!

Nu nog even onze tassen inpakken, zodat we morgen vroeg kunnen vertrekken naar de wereldstad Tokyo!!

Fijne week allemaal, veel liefs

1. Esther:
    15 december 2009
    Hoi Mechteld en Wouter,

Jullie maken een leuke route ;)!
    Het hotel Akari vonden wij ook erg relaxed! Dat is weer iets anders dan Tokyo!
    We zien jullie vast als jullie in Tokyo arriveren!
    Succes met de lange shinkansen reis, en heel veel lees- en slaapplezier onderweg!!

Groetjes,
    Esther en Eddy
  2. Monique:
    Hee Mec en Wouter,
    Wat een gave verhalen allemaal! Ik moest flink bijlezen in de 1,5 week dat ik zelf op vakantie was :) (Koen en ik waren op Tenerife, ook leuk, maar niet zo gaaf als Japan natuurlijk).
    Aan de foto's te zien genieten jullie ervan! Veel plezier in Tokyo!
    x MQ
  3. nicole:
    Hi'Ya!
    Hopelijk hebben jullie genoten van, niet al te speciale, westerse, grote huizen en groen, bij Tokyo stel ik me namelijk toch heel wat anders voor! Slapen jullie in van die kleine doodskist achtige bedden met z'n twintgen op een kamer ;) ? Zijn Alle gadgets daar goedkoop of hebben ze daar gewoon veel geld over voor nieuwe innovaties?
    Hier vriest het by the way.... Brrrrr
    X
  4. Marleen:
    Hey Mechteld en Wouter,
    De tijd vliegt dan wel zoals je schrijft, zoals ik het lees besteden jullie de vakantie wel voor de volle 100%!

Veel plezier in Tokyo, groetjes Marleen en Bo