Tokki Tokyo

21 december 2009 - Tokyo, Japan

Lieve allemaal,

We zijn alweer een paar dagen in Tokyo, dus hoog tijd voor een bericht!

Laten we beginnen bij het begin, de lange treinreis van Nagasaki naar Tokyo. Een overlevingspakket gehaald, om 8.30 met de trein, 2 keer overstappen en om 17.40 eindelijk in Tokyo. Wat een lange zit! Helaas ook met wat misselijkheid voor mij, die shinkansen wiebelen soms behoorlijk. Onderweg veel verschillende landschappen gezien en zelf een mooi uitzicht op de Mt. Fuji!

Ons hostel Khaosan is heel groot en niet zo geweldig (volgens Wouter gewoon slecht), maar gelukkig wel goed betaalbaar. We hebben een gezellige 2-persoonskamer met stapelbed.

De eerste dag (woensdag) hebben we Tokyo verkend; de wijken Shibuya, Shinjuku, Akihabara en Ginza. Bij Shinjuku is het druktste kruispunt van Tokyo, wat helaas toen niet zo druk was. Beetje rondgekeken in de drukke winkelstraten en tot mijn vreugde een Hennes met sale gevonden! Uiteraard meteen gebruik van gemaakt; muts en vest gekocht. In Shinjuku zijn we met de supersnelle lift in het Government Building naar het uitzichtpunt op de 43e verdieping gegaan. Helaas te bewolkt om ver te kijken, maar wat is Tokyo toch gigantisch! Gebouwen tot aan de horizon.... Ook hier weer door de winkelstraten en zelf het Red Light District gelopen. Dat moest Wouer toch even zien;) Echt zo grappig hoe je de vrouwen en mannen op de billboards uit kunt kiezen voor je naar binnen gaat. Verder lijken de foute tentjes net speelgoedwinkels met al het geluid wat eruit komt, alleen zijn de gordijntjes iets langer dan normaal... In Akihabara hebben we ons verbaasd over de hoeveelheid electronica en vooral over de hoeveelheid lawaai en reclame, niet te geloven! Wouter was uiteraard niet weg te slaan bij de Apple afdelingen. Helaas was de nieuwste muis die hij zo graag wilde hebben uitverkocht, dus vlak voor sluitingstijd naar Ginza gereisd om naar de echte Apple store te gaan. Gelukkig toch geslaagd! Oma, het sinterklaasgeld is dus goed besteed!

De volgende dag een dagje noord Japan; Morioka. We hoopten op sneeuw, maar helaas. De treinreis duurde langer dan verwacht en we waren redelijk laat vertrokken, dus een beetje een prutdagje. Maar... wel een souvenir voor mama kunnen kopen;)

Vrijdag een dagje natuur; de berg Takao-san. Als compromis voor mij het eerste stuk met een stoeltjeslift omhoog. Best een eind en we zaten niet eens vast! Vervolgens een uurtje naar de top gelopen, vanwaar we de Mt. Fuji konden zien. Gelukkig was het weer heerlijk weer! Dit gebied was trouwens duidelijk een stuk toeristischer; overal stonden mensen in blauwe pakjes met walky-talkies om de weg te wijzen. Helaas snapte ze het niet meer als de kaart gedraaid was, zoals bij ons het geval was. Op de terugweg Mexicaans gegeten in Kanda, een voor ons nieuwe wijk van Tokyo. Duurste maaltijd tot nu toe, maar wel lekker en vooral heel veel!

Zaterdag gelukkig onze lang verwachte sneeuw gezien in Nagano, de stad waar in 1998 de Olympische Winterspelen waren. Alles viel ons die dag mee; begonnen met een bapao voor wat extra energie, de stad was kleiner dan verwacht (vooral Wouter is de grote steden behoorlijk zat), de besneeuwde Japanse Alpen waren heel dichtbij (op de weg naar Nagano toe kwamen we al langs dorpjes vol skiende mensen) en we hebben ontdekt dat besneeuwde tempels veel mooier zijn dan onbesneeuwde! Best lang rondgelopen op het tempelcomplex en de straat vol souvenir winkeltjes, opgewarmd met een kop koffie en warme choco bij de Starbucks (die zit hier echt overal), naar de rand van de stad gelopen om de Alpen goed te zien en heerlijk gelunched in het welbekende Bakery Street Cafe (zie de foto). Ook deze dag was weer erg zonnig, heerlijk!

Zondag moesten we van de ene naar de andere vestiging van het hostel verhuizen (maar 1 deurtje verder), dus na een beetje uitslapen onze tassen weer ingepakt. Vervolgens met de trein naar Yokohama, de een na grootste stad van Japan (vastgegroeid aan Tokyo). Bij de haven gelunched met lekkere broodjes, genoten van de zon en alle zondags-japanners die duiven en meeuwen fotografeerden of in hordes voorbij kwamen wandelen, het moderne shopping centrum Motomachi bekeken (viel een beetje tegen) en met de trein weer terug naar huis. Even zitten relaxen in het hostel en door Asakusa gelopen, de wijk waar ons hostel zit. Nog meer winkeltjes (ook deze wijk viel een beetje tegen) en de tempel Senso-ji bekeken. Heel lang gezocht naar een restaurantje waar ze een soort kroketten verkochten (had ik namelijk heel veel zin in) en uiteindelijk in een grappige bar met luidruchtige Japanners gegeten. Vroeg naar bed, want vandaag stond de Tsukiji fish market op het programma.

Om 5.30 uit bed (poeh poeh) en met de metro naar de vismarkt. We hebben onze ogen uitgekeken, wat een gigantische markt! Echt allerlei soorten vis, grote messen en circelzagen waarmee o.a. de grote mega tonijnen worden doorgesneden, Japanners met rieten manden die vis komen kopen en overal scheurende karretjes vol piepschuim dozen met vis. Rond 8 uur terug gegaan naar Tokyo station om vervolgens naar Hakone te gaan; een bergachtig gebied met een groot meer waar je met goed weer een mooi uitzicht hebt op de Mt. Fuji. En wij hadden geluk, want de zon scheen en de lucht was op wat wolken na helder blauw. Eindelijk goede fotos kunnen maken van die mooie berg! We hadden een dagpas gekocht, waarmee we van alle soorten transport gebruik konden maken. Eerst met de bus, een stuk gewandeld door de Ancient Cedar Avenue (pad met cedar bomen die uit de Edo periode stammen), met het piraten cruiseship naar de andere kant van het meer gevaren, met de cablecar tot ongeveer 1100 m hoogte (waar ook een vallei is gevormd door een vulkaan uitbarsting en waar het onzettend stinkt naar rotte eieren), met de cablecar terug naar beneden en met een voldaan en moe gevoel met de trein terug naar huis. Net heel lekker gegeten in een all-you-can-eat stoofpot restaurant. Veel vlees en eindelijk ook groente, jammie!

Morgen weer een rustig dagje in Tokyo om een beetje bij te komen van alle avonturen. Japan blijft een apart land en we blijven ons verbazen over dingen. Bijv. hoe gigantisch Tokyo is en hoe gigantisch ook de metro stations zijn, hoeveel zwervers in de kou buiten liggen, dat ik altijd het wisselgeld krijgt, ook als Wouter betaald (in Japan is de vrouw namelijk de baas over het geld), hoe groot de vismarkt is, hoe gek Japanners op vieze ondefinieerbare koekjes en snoepjes zijn en op lelijke souvenirtjes, dat Japanners altijd met 2 vingers opgestoken op de foto gaan enzovoorts... By the way, onze JR-passen zijn zelfs in Tokyo handig, dat hadden we niet verwacht.

Nou, volgens mij zijn jullie weer helemaal op de hoogte. We wensen jullie alvast een hele fijne kerst en geniet lekker van de sneeuw! Unicum in Nederland;)